I regel ska ett aktiebolag ha en egen anställd revisor på företaget. Det gäller för finansiella företag, publika aktiebolag och de som har en vinstutdelning på sina aktier. Enskilda firmor, handelsbolag, kommanditbolag och föreningar behöver inte alltid en revisor. Ett aktiebolag med mindre än tre anställda, och där nettoomsättningen inte går över tre miljoner kronor, behöver inte heller ha en anställd revisor. Däremot är det fortfarande en bra idé för dig som har ett mindre bolag att använda dig av den professionella hjälp som en revisionsbyrå kan erbjuda.
Hur går det egentligen till?
Revision behöver inte vara så komplicerat som man tror. Om företaget är så pass stort att du kan ha en heltidsanställd revisor på företaget bör du ha det. Men så är oftast inte fallet. Faller ni in i kriterierna för ett mindre bolag kan ni istället ta hjälp av redovisningskonsulter och revisionsbyråer som hjälper små och medelstora företag. Det viktigaste vad gäller redovisning är att du kan visa tydliga balansrapporter, resultat och bokslut. Det behöver inte alls innebära att du måste göra allting själv eller ha en heltidsanställd revisor.
När ska jag ta hjälp av en revisionsbyrå?
Redan som nystartat företag kommer du förmodligen att behöva hjälp av en revisionsbyrå eller redovisningskonsult till och från. Men du ska ta nästa steg när du känner att siffrorna har blivit så betydelsefulla att det är svårt att hänga med. Tanken med att driva ett företag är att fokusera på det man gör bäst och inte förlora tid på siffror och byråkrati.